کد خبر: 1229171
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
در گفتگو با «جوان» مطرح شد 

جوان آنلاین: یک فعال حوزه دامپروری می‌گوید: بر اثر اذیت‌هایی که برای گرفتن مجوز بحث حرایم بهداشتی که مقررات آن برای چند دهه قبل است ولی هنوز هم مانع تولید کشور شده است و مشکلاتی که بر سر راه اخذ مجوز حرایم بهداشتی متحمل شدم، تصمیم گرفتم از این حوزه بیرون بروم و سرمایه‌ام را در جای دیگری به کار بگیرم. سختگیری برای اعطای مجوز باعث می‌شود بسیاری از افراد به صورت غیرقانونی و بدون مجوز به فعالیت بپردازند. این به معنای دامن‌زدن به فضای غیرشفاف اقتصاد کشور است. 
 
دولت طی ۵/۲ سال گذشته اقدامات خوبی در راستای تسهیل صدور مجوز‌ها انجام داد. به زعم بسیاری، صدور الکترونیکی مجوز‌ها تا حد زیادی به تسهیل امور کمک کرده است، اما هنوز هم برخی موانع بر سر راه تولیدکنندگان برای فعالیت وجود دارد. به طور مثال، تقریباً تمامی متقاضیان مجوز دامپروری به اتفاق از قواعد مربوط به حرایم بهداشتی دامپروری گلایه دارند و آن را مانعی برای تولید می‌دانند. بسیاری این قواعد را زمینه‌ساز برخی سوءاستفاده‌ها و امضا‌های طلایی می‌دانند. 
در حالی حرایم بهداشتی دامپروری به مانعی در مقابل متقاضیان مجوز دامپروری تبدیل شده که مشارکت مردم در اقتصاد کشور همواره از اهمیت اساسی برخوردار بوده است، به نحوی که مقام معظم رهبری نام جهش تولید با مشارکت مردم را برای سال جاری انتخاب کردند. به زعم کارشناسان، تنها نامگذاری سال نمی‌تواند تحقق‌بخش این شعار باشد، نیاز است اقدامات عملی در این راستا انجام شود. به زعم کارشناسان و فعالان حوزه دامپروری، بسیاری از قواعد مربوط به حرایم بهداشتی دامپروری غیرضروری هستند و با تشدید نظارت‌ها مبنی بر اجرای اصول بهداشتی در واحد‌های دامپروری می‌توانیم آن‌ها را حذف کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از متقاضیان مجوز دامپروری با غولی بزرگ به نام حرایم بهداشتی دامپروری مواجه هستند. کمتر کسی است که بخواهد مجوز دامپروری دریافت کند و با این مشکل مواجه نشده باشد. 
مصطفی علیدوستی، فعال حوزه دامپروری که با موضوع حرایم بهداشتی روبه‌رو بوده است، در گفتگو با «جوان» در خصوص موضوع حرایم بهداشتی دامپروری و اینکه برای متقاضیان دریافت مجوز دامپروری تبدیل به مانع شده است، تصریح کرد: زمانی که می‌خواستیم مجوز خود را تمدید کنیم، به مشکل حرایم برخورد کردیم. در این روند بسیار اذیت شدیم و معطلی‌های زیادی کشیدیم. موضوع حرایم باعث شد چندین روز در ادارات مختلف معطل شویم. 
وی ادامه داد: با وجود پیشرفت‌های علمی نیازی به فاصله‌گذاری نیست. سازمان نظام دامپزشکی باید نظارت خود را بر موضوع واکسیناسیون، سمپاشی‌های بموقع و دیگر اصول بهداشتی تقویت کند. با انجام چنین کار‌هایی نیازی به اعمال حرایم و ایجاد مانع برای دریافت مجوز از سوی افراد نیست. 
این فعال حوزه دامپروری خاطرنشان کرد: باید نظارت‌ها به گونه‌ای باشد که همه واحد‌های دامپروری اصول بهداشتی را رعایت کنند. در این شرایط، نیازی به فاصله‌گذاری‌ها نخواهد بود. 
علیدوستی گفت: برای گرفتن مجوز دامپروری‌ام بیشتر از یک سال معطل ماندم و مجبور بودم رفت‌وآمد‌های مکرر به ادارات مختلف داشته باشم. یک بار به من گفتند دامداری باید بیرون از بافت روستایی باشد، بعداً دوباره اعلام کردند باید داخل بافت باشد. 
وی ادامه داد: نمی‌دانم ما چطور می‌توانستیم همزمان هم بیرون بافت باشیم و هم داخل بافت! به طور کلی، مشکلات بر سر راه متقاضیان دریافت مجوز زیاد است و بین ادارات و سازمان‌ها هماهنگی و انسجام وجود دارد. 
این فعال حوزه دامپروری که به تازگی و بعد از مشکلات فراوان توانسته است، مجوز بگیرد، خاطرنشان کرد: سختگیری‌های بی‌مورد باعث می‌شود فعالان اقتصادی و متقاضیان از کار تولیدی منصرف شوند و سرمایه خود را به بخش‌های غیرمولد، اما کم‌دردسرتر مانند بازار طلا، ارز و سکه ببرند. 
علیدوستی گفت: خودم بر اثر اذیت‌هایی که برای گرفتن مجوز بحث حرایم بهداشتی که مقررات آن برای چند دهه قبل است ولی هنوز هم مانع تولید کشور شده است و مشکلاتی که بر سر راه اخذ مجوز حرایم بهداشتی متحمل شدم، تصمیم گرفتم از این حوزه بیرون بروم و سرمایه‌ام را در جای دیگری به کار بگیرم. سختگیری برای اعطای مجوز باعث می‌شود بسیاری از افراد به صورت غیرقانونی و بدون مجوز به فعالیت بپردازند. این موضوع به معنای دامن‌زدن به فضای غیرشفاف اقتصاد کشور است. 
این فعال حوزه دامپروری خاطرنشان کرد: سختگیری‌هایی مانند حرایم بهداشتی دامپروری ممکن است به امضا‌های طلایی دامن بزند و بستر برخی سوءاستفاده‌ها را به وجود آورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار